lauantai 1. elokuuta 2015

Puolivälimasennus ja silmävaivoja

Olen ollut pari viikkoa kirjoittelematta, nimittäin se kuuluisa puolen välin apatia/masennus iski seminaarien jälkeen välittömästi. Tällä tarkoitan sitä, että yleensä Venäjän kolmen kuukauden reissullani minulle iskee tasapaksu, energitön vaihe, joka kestää noin pari viikkoa. Sitten iskee paniikki siitä, että kohtahan pitää jo palata Suomeen ja aika loppuu kesken.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, kahden viikon seminaariputki oli yllättävän rankka ja olin aivan seis töissä tämän jälkeen. Lisäksi sain silmääni Bridge it -rantapäivänä lentopallosta hiekkaa vasempaan silmääni, jota en sitten saanut sieltä pois silän huuhtelusta ja silmätipoista huolimatta. Lopulta kahden viikon hankaustunne alkoi jo pahasti huolestuttaa, joten jatkuva huolenpito ja silmän seurailu alkoi myös viedä voimia. Silmän ympärystäkin alkoi jo koskea, kun silmää ympräröivät lihakset olivat jännittyneet ja räpyttivät koko ajan.

Tässä nähtiin taas venäläisten ystävällisyys ja auttamishalu: Hyvä ystäväni antoi välittömästi minulle omat silmätippansa, työkaveri tarjosi ystävänsä lääkäri-miehen apua, ja Tverissä piipahdettuani ystäväni tyttöystävä antoi minulle antisepti (en tiedä tarkalleen suomeksi) silmänpuhdistustippoja. Samoin myös toinen suomalainen harjoittelija täällä Pietarissa antoi minulle suojakalvon muodostavia silmätippapipettejä. Paljon olen apua saanut ja olen kiitollinen siitä :) Lopulta Helsingin viikonloppureissulla kävin näyttämässä silmää suomalaiselle lääkärille, eikä sieltä tietenkään löytynyt mitään. Sain kuitenkin antibiootit ja nyt ei tunnu enää hankauksen tunnetta ollenkaan. Loppu hyvin kaikki hyvin.

Työtehtäväni ovat viime viikkoina liittyneet organiaatiomme uusiin nettisivuihin, niiden paranteluun ja sisältöjen luomiseen. Nettisivujen ohjelmoinnissa tuli vastaan muutamia ongelmia ja virheitä, joita en yksinkertaisesti pystynyt korjaamaan, vaikka html-koodeja tarkistelinkin ja vertailin oikein toimivien sivujen kanssa. Esimerkiksi, englanninkielisessä versiossa nettisivu-ohjelma ei jostain syystä suostu julkaisemaan sisältöjä, vaikka saksankielisessä ja venäjänkielisessä se onnistuu normaalisti.

Se, että nettisivu-ohjelma on venäjäksi, ei haittaa minua ollenkaan. Minua haittaa se, että nettisivujenkäytön perehdyttämisen teki saksalainen harjoittelija, joka ei itsekään osannut tehdä kaikkea ja sanoi, että on parempi vain itse kokeilla ja siten oppia. Lisäksi työnantajani ohjasi minut ongelmien kanssa ottamaan yhteyttä sosiaalisen median kautta venäläiseen nettisivujen tekijään, joka sitten Vkontakte-viestien kautta on neuvonut minua. Ohjelmointivirheisiin en saanut vastausta, ja niitä on odoteltu tässä noin kolmisen viikkoa. Työni ei siis etene juurikaan nettisivujen osalta, eikä niitä ole päästy julkaisemaan vaikka olen ollut harjoittelussa jo kaksi kuukautta. Ja huom: meikäläisellä ei ole mitään koulutusta tälle alalle.


Nettisivujen lisäksi olen purkanut EU Studyweeksin palautetta ja kirjoittanut palautteista yhteenvedon tapahtuman loppuraporttia varten englanniksi. Olen myös palaveerannut More than Like -projektin osalta venäläisen parini kanssa ja projektimme edistyy pikku hiljaa. Siitä lisää seuraavassa postauksessa! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti